מאמרים וטיפים על טיפול בחיות ודוגווקינג

כלב מי שלא מציל אותם...

מאת
ד"ר שלמה אלבגלי, רופא וטרינר, יהוד
Image

רבים הם מקרי תאונות הדרכים, נפילות, מכות ותאונות אחרות הפוגעות בבעלי החיים. במאמר זה ננסה לעזור לכם, בעלי הכלבים והחתולים, לאבחן נכונה את טיב הפציעה של חיית הבית, ולהגיש עזרה ראשונה במקרה הצורך. המטרה העיקרית של העזרה הראשונה היא לשמור על כלבכם/ חתולכם חי, ולהביאו מהר ככל הניתן לטיפול וטרינרי.

 

כיצד לגשת לבעל חיים פצוע?

כאשר ניגשים לבעל חיים פצוע יש להזהר: גם בעל חיים ידוע כבעל מזג טוב ושקט, בהיותו פצוע עלול לנשוך את בעליו. בעת מתן עזרה ראשונה, באם אפשרי, לחסום פיו או לקושרו.

 

מה חשוב לבדוק בהתחלה?

ראשית בודקים באם בעל החיים בהכרה: בעל חיים ללא הכרה אינו שולט באיבריו הוא נראה רפוי. באם הכלב אינו נושם, או שנשימתו מוגבלת, יש לפנות את דרכי הנשימה על ידי ניקוי הנחרים מחול, דם או כל דבר אחר העלול להפריע לנשימתו. אם בעל החיים מקיא יש לפנות את חלל הפה לבל ישאף ההפרשות לריאותיו וייחנק.

 

הנשמה

בשעת צורך יש לבצע הנשמה מלאכותית. במקרה זה, יש ללחוץ על בית החזה בשתי הידיים, להוריד את כלוב החזה, ולהרפות. פעולה זו עשויה להחזיר פעילות לבבית ולהמריץ נשימה.

 

שטפי דם

שטפי דם חיצוניים יש לעצור מייד, באם על ידי קשירת גפה בעזרת חוסם עורקים או בעזרת חבישה לוחצת (עדיף).

מהסתכלות על כלב פצוע ניתן ללמוד הרבה על חומרת הפציעה. אישונים מורחבים, למשל, מעידים בדרך כלל על פחד והלם. צבע הריריות – אם הן לבנות או חיוורות – עשוי להעיד על הדימום פנימי או ירידה בלחץ דם.

 

פגיעות חזה ופציעות אחרות

פגיעות חזה הן המסוכנות ביותר לחיי החיה. אויר החודר לבית החזה כתוצאה מפגיעה טראומטית מצטבר סביב הריאות, גורם לקשיי נשימה ועלול להוביל אפילו למוות (תופעה הנקראת "חזה אויר"). במקרה זה חשוב לנסות למנוע כניסת אויר נוספת לבית החזה על ידי חבישה רטובה ואוטמת, ואפילו על ידי סגירת הפצע על ידי לחיצה ביד.

פציעות אחרות, כדוגמת פצע באיור הצוואר, הגב, או הבטן,יש לחבוש על מנת שלוט בדימום ולמזער זיהומים עתידים.

 

העברה לטיפול מקצועי - מה חשוב?

אולם, הדבר החשוב ביותר בהגשת עזרה ראשונה לבעל חיים הוא הבאתו המהירה לטיפול מקצועי, קרי לטיפול על ידי וטרינר. אחד הדגשים החשובים בהבאת בעל החיים הפצוע לוטרינר היא דרך העברתו, בתנוחתו. יש לקבוע את תנוחת בעל החיים עם הראש מוגבה, כאשר החלק הפגוע נמצא קרוב יותר לקרקע. אין להזיז את הגפיים או צווארו של בעל החיים כאשר יש חשש לפגיעה בעמוד השדרה (אירוע דריסה למשל). כך יש להמנע ככל הניתן מכיפוף גבו. פגיעה בעמוד השדרה עלולה להוביל לשיתוקים ואף מוות!



הובלה נכונה של בעל החיים הפגוע לטיפול רפואי צריכה להעשות, איפה, הזהירות: יש להניח את בעל החיים על גבי לוח עץ בזהירות מרבית, תוך המנעות מתזוזות רבות ולהעבירו בצורה זו לוטרינר.

חשוב להדגיש כי עזרה ראשונה עשויה להיות מצילת חיים, ולכן חשובה מאין כמותה. אולם, באם ישנה אפשרות, כדאי להעביר את בעל החיים הפצוע לטיפול, ולעיתים גם השגחה רפואית. גם אם בעל החיים נראה עירני, רענן וכיו"ב, ייתכן והוא סובל מפגיעות פנימיות או כאלה בעלות פוטנציאל הדרדרות. לכן, במקרים אלה כדאי שייבדק על ידי רופא וטרינר.