מאמרים וטיפים על משק בית ובישול

לבחור עוזרת – נקודות למחשבה

מאת
מערכת הלפבוק
Image

להגיע מוכנים

עזרה בבית עשויה להוות עוגן הצלה עבור רובנו, בעיקר עבור אנשים העובדים במשרות מלאות או נמצאים הרבה מחוץ לבית. ועם זאת, סוג העזרה הנחוצה משתנה מאדם לאדם; עבור חלקנו העזרה בעבודות הבית מהווה צורך הכרחי על בסיס קבוע, ואילו אצל אחרים מדובר בצורך חד פעמי שנחוץ בעיקר לקראת חגים ואירועים.

סוג העבודות הנדרשות גם הוא מגוון ומשתנה מאדם לאדם – חלקנו מסתפקים במנקה לניקיון שטחי, בעוד שהקפדנים שבינינו מצפים לניקיון יסודי הכולל הזזת רהיטים, ניקוי ארונות, ניקוי ויטרינות ומרפסות ועוד. מעבר לכך ישנם שירותים נלווים שלא כולנו זקוקים להם אך דרושים לחלקנו - כמו כביסות, גיהוץ, קניות ובישול.

 

מי בא לבית?

אז מצד אחד חשוב לדעת שלכל אחד מאיתנו יש דרישות, צרכים והרגלים אישיים לגבי ניהול משק הבית, ויחד עם זאת חשוב להשקיע בחיפוש והשכרת עובד שיתאים לנו על מנת שציפיותינו יענו במלואן. אז לפני שמגיעים לחיפוש, נתחיל מההתחלה: מה בעצם חשוב לנו, ואיך למצוא את מי שמתאים בדיוק לנו? רבים פונים לנתיבים הרגילים – המלצות ממכרים, שכנים חברים ומשפחה. בדרך זו אנו זוכים באמינות, שאין להקל בחשיבותה, אך עשויים לפספס את מרכיב ההתאמה האישית – משום הצרכים שלנו עשויים להיות שונים מצרכיהם של מכרינו. ולכן, חשוב שקודם כל נדע ונגדיר מה בדיוק אנחנו מחפשים.

בראש ובראשונה כולנו מחפשים עובד אמין, מסור ואחראי שאנו סומכים עליו ומרגישים ביטחון להפקיד את רכושנו ופרטיותנו בידיו. אמינות ותקשורת טובה משמעותיים גם בגלל האינטראקציה היומיומית עם הבית ויושביו, שלעתים כרוכה בחשיפה של מצבים אינטימיים ורגישים, ולרוב כרוכה גם במגע עם רכוש יקר ערך כמו תכשיטים וכסף. לאחר שהגדרנו את הדרישות הבסיסיות והראשוניות מעובד שנכנס למבצרנו הפרטי, כדאי להגדיר במדויק את הצרכים המסויימים שמאפיינים את משק הבית שלנו – וביחס אליהם להגדיר את היקף העבודה ואת התקציב.

 

מי בעל הבית?

עניין נוסף שחשוב להתייחס אליו בעת השכרת העוזרת, הוא עבור מי נשכר השירות: חלקנו מחפשים עזרה עבור הורים קשישים, ולעתים קורה גם ההפך – ההורים שצברו ניסיון בהשכרת עובדים וניהול משק בית עוזרים לילדיהם הצעירים להתמודד עם העניין. במקרים אלה, חשוב שלא להתעלם מסוגיית הפער בין דרישות 'איש הקשר' לבין דרישותיו של בעל הבית – שלפעמים הן שונות מבלי שאנו יודעים זאת. כדאי לשוחח על העניין מראש כדי להגיע מוכנים למשימה.

 

לדעת להגדיר דרישות

משתנה מרכזי בהיקף העבודה הוא גודל הבית – האם מדובר בדירה קטנה או בבית פרטי עם מספר קומות; האם הבית כולל גג, בריכה או גינה. צריך לזכור שבתים גדולים דורשים זמן עבודה ממושך יותר. סוג הניקיון הנחוץ גם הוא מגדיר את כמות שעות העבודה הדרושות – שאיבת שטיחים, שטיפת כלים, כביסות וגיהוץ צריכים להילקח בחשבון. מאידך, ישנם חדרים או רהיטים שאינם דורשים ניקיון קבוע ויש להגדיר אחת לכמה זמן צריך לנקות אותם. כמו כן, חשוב להגדיר איזו אחריות נוספת נדרשת מהעובד בעת שהותו בבית – אם יש רהיטים עדינים כדאי לתת הנחיות מפורשות לגבי הטיפול בהם; אם יש בעלי חיים כדאי לדעת מראש שהעובד מסתדר איתם ולהנחות לגבי ההשגחה עליהם; לפעמים אנחנו יוצרים קשר מספיק טוב עם העובד, שמאפשר לנו לסמוך עליו גם בדברים רגישים כמו לפתוח את הדלת לילדים שמגיעים הביתה או לקבל משלוחים. 

 

פרטיות

חשוב להתייחס לנושא הפרטיות שלנו: רבים מהאנשים אינם מקלים ראש כאשר הם חשים שפולשים לפרטיותם וחשוב לתת את תשומת הלב לעניין הזה על מנת להימנע מקונפליקטים. במידה וישנם חפצים שלא היינו רוצים שיגעו בהם, צריך לומר זאת במפורש; רצוי לנעול מגרות או ארונות בהם נמצאים מסמכים רגישים או חפצים יקרי ערך. להורים עם ילדים – ובעיקר בני נוער – כדאי להתכונן ולהימנע מהמצב המוכר לכולנו: הבלאגן הוא ה"סדר" המושלם בשביל הילד שזוכר איפה כל דבר נמצא, וכשעושים סדר – הכל פתאום הולך לאיבוד... אמצעי נוסף להתמודד עם נושא הפרטיות הוא הסכם סודיות, שמקובל כיום בתחום עוזרות הבית ומעניק תחושת ביטחון – בעיקר עבור אנשי מקצוע בתחומים מסוימים ואנשים שמוכרים לציבור.

 

להגדיר מראש ולתאם ציפיות

בבואנו למצוא עובד קבוע שמכירים וסומכים עליו, מבלי להתבזבז בניסיונות כושלים, כדאי לערוך תאום ציפיות מלא שיותיר את שני הצדדים מרוצים. יש לעשות בירור מספק על העובד, ומצד שני – לדאוג שדרישות המשרה ברורות ומובנות לו בלי הפתעות.

ראשית - ניסיון, מקומות בהם עבד, זמינות לעבודה וגמישות במידת הצורך. בירור על ימים ושעות פנויים ולקיחה בחשבון של שינויים עתידיים בלו"ז או זמינות בחגים ואירועים חד פעמיים (בעיקר במידה והעובד מועסק במספר מקומות בו זמנית). בשלב הבא יש לתאם ציפיות שכר, תנאי עבודה כולל חופשות ותנאים סוציאליים המגיעים על פי החוק.

אם הסכמנו על תנאי ההעסקה הבסיסיים, יש לערוך פגישת היכרות שבה נגדיר מהן ציפיותינו המדויקות מבחינת היקף ואיכות הניקיון, איפה כל דבר נמצא, במה חשוב לא לגעת ומה כדאי לא להזיז ממקומו. מומלץ לעבור יחד על הבית ולהסביר במפורש מה וכיצד יש לנקות (למשל חומרי ניקוי מיוחדים לרצפת פרקט, ניקוי חיצוני של חלונות, ניקוי כיריים, חדרי מדרגות ועוד). מומץ לחלק את הדרישות לניקיונות קבועים ונקיונות לא קבועים כמו ניקוי המקרר או הגג. כמו כן, כדי למנוע אי הבנות, חשוב שיהיה ברור מה המיקום של כל דבר בבית. אפשר אף לבקש מהעובד שיכין רשימה של חומרי הניקוי הנחוצים לו, ולדאוג לרכישתם מראש.

 

לצאת לדרך

לקראת תחילת ההעסקה, כדאי להחליט על העסקה לתקופת ניסיון של בערך חודש ולבדוק האם כל הצדדים מרוצים. ותמיד צריך לזכור... לתת הרגשה טובה, להיות אנושיים, להעסיק בצורה הגונה מבלי לפגוע בזכויות ולשלם לפי החוק.

תהליך חיפוש עובד משק בית