מאמרים וטיפים על טיפול בחיות ודוגווקינג

כיצד באים חתולים לעולם?

מאת
ד"ר שלמה אלבגלי, רופא וטרינר, יהוד
Image

כן, מסתבר שגם בעלי חיים מקפידים על קיום מצוות!

מצוות פרו ורבו אצל בעלי חיים היא אחד מהתהליכים המורכבים והיעילים ביותר בטבע. בתהליכים אלה בא לידי ביטוי מכלול הפעילויות האינסטנקטיביות שצייד אותנו הטבע, ואפשר לראותו בצורה ברורה ביצירה והבאת גורי חתולים לאוויר העולם. בסדרת המאמרים נספק מידע בנושא הייחום, הזיווג, ההריון וההמלטה של חתולים.  

 

מחזור הייחום

חתולות מתייחמות לראשונה בגיל 5-11 חודשים. מה שקרוי "עונת הייחום" הוא בעצם חלון זמן שנמשך מרבית השנה עם הפסקות קצרות- תלוי בגזע החתולה, מצבה הפיזיולוגי (כלומר האם בריאה) ובאקלים. באופן כללי, חתולות באירופה, בה האקלים מאופיין בעונות שנה ברורות, הייחום מתקיים בעיקר באביב ובקיץ. כאן בישראל, העונה הפוריה היא אמנם האביב, אולם מחזור הייחום נמשך גם על פני חודשים רבים כמעט כל השנה. באזורים טרופים, בהם התנודות העונתיות קטנות יחסית, ושעות האור ארוכות, חתולות מתייחמות לאורך כל השנה. אגב, חשיפה ממושכת לאור מלאכותי (קרי תאורה) מגבירה אף היא את מספר הייחומים בשנה.

 

מאפייני הייחום

המחזור המיני של חתולה הוא עונתי הכולל עד שלושה מחזורי רביה. כלומר, בכל עונת שנה ייתכנו מספר ייחומים עוקבים עם הפסקות קצרות ביניהן. בחורף ההפסקות ארוכות יותר, ובקיץ והאביב קצרות יותר.כל מחזור מיני נמשך כ- 8-10 ימים ולאחריו הפוגה קצרה וייחום חדש.

הייחומים הראשונים בדרך כלל בלתי מורגשים, ולקראת גיל שנה נעשים סדירים.

 

סימני הייחום

עם תחילת הייחום החתולה משנה התנהגותה, נשמעות יללות ייחודיות, מתגלה משיכה כלפי זכרים, מראה סימני פינוק, מתגלגלת על הרצפה, מתחככת בעצמה וברגלי בעליה.

ליטוף בעורף החתולה, או גירוי בבסיס הזנב, גורם לחתולה להרים את חלקה האחורי והכנס לתנוחת רביה. חתולים זכרים יגיבו לצורת הרביה של החתולה ולריחה הייחודי ויריבו על זכותם להזדווג עמה ולהעמיד דור המשך.

על הזדווגות, הריון והמלטה במאמר הבא.