מאמרים וטיפים על טיפול בילדים

חצי השנה הראשונה מחוץ לרחם

מאת
מערכת הלפבוק
Image

כמה דברים ראשונים על גידול ילדים מהרגע הראשון. להיות עם התינוק שלך זה לא רק להאכיל אותו ולטייל איתו, להיות עם התינוק שלך זה להקדיש לו תשומת לב והקשבה מלאים שיאפשרו לו להרגיש ביטחון ואמון בעולם שסביבו, זה להבין מה הוא חווה ולהכיר בקושי שלעתים כרוך בזה. אהבה, עניין ותמיכה ללא תנאים הם גורמים מהותיים בהתפתחות בריאה ובפיתוח העולם הרגשי של הילד. בהקשר זה, לא רק ההורים חשובים אלא כל מי שנמצא בסביבתו הקרובה של הילד - כמו חברים, סבים ומטפלות. בסדרת המאמרים הבאה ננסה להסביר קצת איך ללוות את הילד בתהליכי ההתפתחות הראשונים שלו, החל מצעדיו הראשונים בעולם וכן הלאה במעלה סולם הגיל.

נתחיל בחצי השנה הראשונה שלאחר הלידה... התקופה הראשונה עם התינוק, ובמיוחד עם תינוק ראשון, היא תקופה שסובבת סביב הסתגלות – של הילד, של ההורים ושל האחים אם ישנם. התינוק מגיח לסביבה חדשה וחווה מציאות שחדשה לו, וגם עבור ההורים והילדים הנוספים מדובר במפגש עם מציאות חדשה. זוהי תקופה של מעבר ושינוי דרמטי עבור כולם, שינוי שדורש תהליך של הסתגלות והתרגלות. בתוך התהליך, חשוב לדעת שלא הכל "טבעי" ועשויות להתעורר בעיות - בהנקה, בשינה ועוד. הצרכים של התינוק נחלקים לצרכים פיזיים - כמו אוכל, שינה וחום גוף, ולצרכים רגשיים - כמו אהבה, תחושת בטחון ומגע. ההקשבה ותשומת הלב לתינוק יעזרו לנו להבין את הצרכים ואת סוג המענה שיש לתת להם.

תגובה לבכי היא למעשה התקשורת הראשנה עם התינוק. בכי מהווה חלק משמעותי בשפה הראשונית של התינוק, ואמצעי יעיל בשבילו  לדווח למטפלים שלו על סוגים שונים של צרכים שמתעוררים אצלו. חשוב להסתקרן ולנסות להבין מה הבכי אומר, שכן הערנות והתגובה לבכי חשובים לבניית היכולת של התינוק לבטוח בעולם ולתקשר עם הסביבה, בנוסף כמובן לעזרה המיידית שהוא זקוק לה.

מדוע תינוקות בוכים? רעב, עייפות, חוסר נוחות, כאב בטן וגזים, חיתול רטוב, חום/קור, בקשה לתשומת לב, חיפוש קרבה ועוד ועוד... עם הזמן וככל שנקשיב ונגיב – נדע להבחין בין בכי לבכי, וגם התינוק ילמד לאותת בהתאם לצרכים שלו.

עלינו ההורים מוטל לשים לב שכל החושים של התינוק פועלים. החושים עוזרים לתינוק להבין מה קורה מחוץ לעולם המצומצם של גופו - באמצעות ראיה, שמיעה, טעם, ריח או מגע. למשל, כדי לבדוק החל מגיל חודשיים האם התינוק רואה, כדאי להציג לו חפץ קטן במרחק 25-30 ס"מ ולראות האם הוא ממקד את המבט, וכן להזיז את החפץ ימינה ושמאלה ולראות האם הוא עוקב אחרי החפץ בתנועה.

חשוב גם לדעת שלתינוק יש יכולות חישה נוספות מעבר לאלה שאנחנו רגילים לבדוק, כמו למשל תחושת לחץ של הרקמות הפנימיות, שיווי משקל וכיוון הגוף וכמובן - רעב, כאב, צמא ותנועה.

ההאכלה של התינוק צריכה להתבצע כשהגוף מוצמד לגוף המאכיל (בין אם בהנקה ובין אם מבקבוק),  כאשר בכל פעם גוף התינוק צמוד לגוף המאכיל מצד אחר (כשמאכילים בבקבוק צריך פשוט להחליף צד באמצע ההאכלה). כך, התינוק לומד להכיר את הגוף שלו ואת גבולותיו באמצעות גירוי של שני צידי הגוף.

קשר עין ומגע פיזי חשובים ביותר להפתחות התינוק בגילאים אלה. מגע רך, חיבוקים ונשיקות, נותנים לתינוק ביטחון בעולם ובאנשים שסביבו. כמו כן, חשוב להיות רגישים לתגובות של התינוק למגע – בעת הלבשה והפשטה, בעת הכנסה לאמבטיה או למיטה וכו'. ניעות בקצב מונוטוני, הליכה, נידנוד וכן תירגול של עיסוי תינוקות יכולים לעזור בפיתוח התקשורת הפיזית עם התינוק.

סביבה אנושית פיזית וקבועה והיכרות עם הדמויות המטפלות יעזרו לתינוק לבטוח בעולם וליצור קשר. מומלץ בחום לדבר איתו, לשיר לו, להסביר לו מה עושים. פעולות אלה עוזרות בדרך גם לפיתוח חוש השמיעה ולמידת השפה. וכמובן שבאותה המידה, חשוב גם להקשיב לתינוק.

וכמה מילות סיום.. תקופה זו של השנה הראשונה בחייו של התינוק היא תקופה מרגשת וטעונה. חשוב להיות קשובים לתהליכים שעובר התינוק ולתהליכים שאנחנו עוברים יחד איתו, להיות פתוחים ולעבד את התחושות והרגשות שעולים.