מאמרים וטיפים על טיפול בילדים

איך בוחרים מטפל/ת?

מאת
מערכת הלפבוק
image

תכונות אופי, ניסיון, המלצות, רושם ראשוני ותחושת בטן - כולם משתנים חשובים בהחלטה על בחירת מטפלת לילדים. אז איך לבחור את האדם הנכון בשבילכם ובשביל הקטנטנים? כמה עצות חשובות לפני שמתחילים.

כדי למצוא בדיוק את המטפל/ת שחיפשתם, כדאי לדעת מראש מה חשוב לכם.

על מה לא תתפשרו בשום מצב? איפה אפשר להתגמש? איך לסנן על פי הדברים שבאמת חשובים לכם? יש כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון מראש.

אמון

אמון ראשוני כבר בתחילת הדרך מהווה פתח לחוויה חיובית עבורכם ועבור הילדים. כולנו יודעים שיחסי אמון הם המפתח לקשרים טובים בחיים ובחיי הבית בפרט, אז למה אנחנו לא תמיד ניגשים כך לבחירת מטפל/ת? לפעמים נדמה שהמלצות של חברים ושל הורים אחרים חשובות יותר מתחושת הבטן שלנו, אבל זה רחוק מאוד מהמציאות. להכניס הביתה מטפל/ת זה בעצם להכניס מישהו למרחב האישי שלנו, ולכן יצירת קשר טוב המבוסס על אמון תהיה חיובית עבורנו ועבור הילדים ותאפשר לנו לחוות את הזמן המשותף בתחושה של פתיחות וביטחון. אז איך יודעים במי לתת אמון?

בירור פרטים מקיף לפני הראיון: מה בדיוק אתם מחפשים - בייביסיטר ? אופר ? מטפלת? כדאי להגדיר ולדעת מראש כמה שיותר פרטים רלוונטיים, על מנת לחסוך טלפונים וראיונות מיותרים ולהתמקד רק במי שמתאים לכם. מומלץ אפילו להתכתב קצת באימייל כדי להבין מי עומד מולכם.  

התרשמות בראיון: אומרים שחוות דעת ואמון הדדי נרכשים בשניות הראשונות של הפגישה. אז נכון שכדאי וחשוב לסמוך על תחושת הבטן, אבל יחד עם זאת חשוב גם לזכור לשאול את השאלות הנכונות ולהקשיב לתשובות, כדי להבין האם יש התאמה אמיתית.

תקשורת

המקרר, חדר השינה, הספריה, הטלויזיה, המקלחת ו... הילדים. המטפל/ת נמצא/ת בתוך השטח האישי שלכם - גם ברגעים הכי לחוצים ועמוסים, גם כשממש אין לכם סבלנות. אבל כשיש ביניכם תקשורת טובה זה נראה אחרת, וזה משפיע גם על הילדים. כשאפשר לבקש בחופשיות (ולא צריך לדרוש), כשמבינים אתכם (בלי להסביר) והכי חשוב - כשאתם מרגישים שיש עם מי לדבר.

אבל רגע, כל זה מתחיל כבר ברגע הראשון... לא? בשיחה הראשונה עם המטפל/ת חשוב לערוך תאום ציפיות, וכדאי מאד להבין שגם המטפל/ת בוחר/ת אתכם. לכן, מומלץ מאוד להיות ישירים וכנים בתקשורת הראשונית, החל מהאימייל או שיחת הטלפון הראשונים ועד לראיון והסיכום הסופי ביניכם. חשוב להבהיר באופן מדויק את הצרכים והדרישות שלכם, וחשוב לא פחות - לשמוע את הצרכים והדרישות של הצד השני. שלב ההיכרות הראשונית חשוב לשם יצירת קשר ארוך טווח שאת פירותיו תקטפו בעתיד.

רציפות

מטפל/ת עם ניסיון ממושך במקום קבוע תעניק לכם הרגשה של יציבות ותתן לכם, כהורים, תחושת ביטחון בסיסית. חשוב לזכור שהילדים תופסים את האדם המטפל בהם כדמות הורית לכל דבר, ועזיבה פתאומית עשויה להקשות על יצירת אמון בפעם הבאה.

גם לנו, כהורים, חשוב הביטחון שנותן אדם שנשאר איתנו לאורך הדרך ומכיר את הקשיים והמהמורות. לכן, בתהליך מציאת מטפל/ת חשוב לברר מה היתה הסיבה לעזיבת מקומות עבודה קודמים ומה היה משך תקופת העבודה בהם.

זמינות

בין אם מדובר בסידורים או בעבודה, המטפל/ת שם כדי לתת לנו זמן חופשי ולכן חשוב מאד להגדיר בצורה מדויקת את לוח הזמנים שלכם ואת רמת הגמישות הדרושה לכם. כדאי לקחת בחשבון מראש שינויים עתידיים בלוח הזמנים שלכם וגם של המטפל/ת.

ניסיון והשכלה

אז מה יותר חשוב? ניסיון או השכלה? תעודת על הנייר או תעודה מהחיים?  כמובן שאין תשובה אחת לשאלות הללו, ולשילוב נכון ביניהם יש את התועלת הרבה ביותר. אבל מה שכן נוכל לעשות, הוא לברר לעומק על סוג הניסיון או ההשכלה שיש למטפל/ת.

האם הניסיון רלוונטי לעבודה – מבחינת גילאי הילדים, מספר הילדים ודרישות כמו הסעות לחוגים או בישול? האם מדובר בלימודים לתואר או לתעודה, ומאיזה סוג? האם סוג ההשכלה נוגע לעבודה עם ילדים או עשוי לתרום לה? תשובות לשאלות אלה יעזרו לנו גם לגלות קצת יותר על האדם שיושב למולנו.

תכונות אופי

לקראת גיבוש דעה  הוא ההבנה מה בעצם חשוב לכם. בדרך כלל חשוב לשים דגש על אחריות, אמינות, דייקנות ורגישות. לפעמים לנו באופן אישי חשובות יותר תכונות כמו סמכותיות, יצירתיות או גישה טיפולית. לכל אחד הטעם האישי שלו, וחשוב לדעת מראש מה לנו באופן אישי 'עושה את זה'.  אדם עם ראש גדול ויכולת לקבל אחריות ולנהל את העניינים, או מישהו שמשדר חום רכות וסבלנות? (ואם נתקלתם בכל אלה יחד, אולי מצאתם את המטפל/ת שרציתם...)

תקופת ניסיון

נו, יופי, מצאתם את המטפל/ת שחיפשתם ואפילו הסכמתם על השכר, מזל טוב! אבל רגע רגע... מה אם בעוד שבועיים-שלושה תרגישו שזה בעצם לא זה?

הפתרון פשוט: מומלץ להיות הוגנים ולקבוע מראש שלשני הצדדים יש את האפשרות להיפרד בתום תקופה שתוגדר כתקופת ניסיון.

ובשורה התחתונה

מחקרים וניסויים, מאמרים וסדנאות, ספרים ומגזינים מקצועיים – הם כולם ללא ספק מקורות שחשוב להתייחס אליהם בבחירת מטפל/ת. יחד עם זאת, חשוב לזכור שבסופו של יום - אין תחליף לתחושת בטן, שיחה והתרשמות אישית. אז הכי חשוב: היו סבלניים, היו כנים עם עצמכם, קחו לילה לישון על זה –   וסימכו על עצמכם בתהליך הבחירה. הילדים עוד יודו לכם.



אז שיהיה בהצלחה!